Kisah Mama 3..

Samb..

Isnin, 1 Mac 2010

Aku pegi opis seperti biasa.. Ku kirim sms bertanyakan tentang mama kepada adikku.. Ku nasihatkan adikku supaya jaga mama baik2.. Waktu ayah sakit dulu aku yg jaga ayah, sekarang giliran adik pula jaga mama.. Ku pesan jaga mama sehabis baik... korbankan tenaga kita..demi mama.. Adik menerima nasihatku. Ku harap adikku tabah waktu itu... Keadaan adik juga tidak menentu.. Sian adik...

Aku tidak sedap hati bila di opis... lalu ku ambil time off setengah hari... biar aku kena marah dengan guard kat hos pun.. janji aku dekat dengan mama..bila time melawat habis, aku duduk di surau.. bila tiba masa melawat petang, aku duduk bersama mama hingga habis waktu..

Keadaan mama masih jugak macam tu..bertambah teruk muntahnya..kali ini muntah mama bertukar hijau..segala asid yang ada di dalam perut abis keluar...

Dalam pada masa itu juga, aku minta surau di flat aku adakan bacaan yasin untuk mama dan juga solat hajat.. terima kasih kalian semua... terima kasih banyak...

Selasa, 2 Mac 2010

Aku pegi lagi ke opis..kali ini lagi aku gelisah.. Adik hantar sms kepada ku.. katanya, mama kena masukkan tiub ke dalam hidung.. mama xperlu muntah lagi melalui mulut..kata mama, lega skit, kalau lah dr mula2 lagi kan ok..Nak wat macam mana mama... kita xtahu semua tu... doc yg decide semua tuh... Adik juga kirimkan gambar mama..aku tak sampai hati tengok mama... sian mama... aku amik lagi time off, kali ini awal lagi jam 12 aku dah blk...

Setibanya aku di hospital, aku sayu tengok mama... aku terus nangis depan mama.. tak tertahan dah rasanya... mama kata xpa...sikit ja nih.. kuatnya semangat mama... ku minta mama baca doa .. mama ikut perlahan..Ku bagi mama mandi, ku bagi mama minum.. itu yg terdaya...

Mama mengadu panas.. mama minta aku belikan kipas angin.. aku janji dengan mama malam ni aku akan hantar kipas angin kat mama..ku tinggalkan mama dan adik... tunggu ye mama, along bawakan kipas angin kat mama k... jaga diri.. i love u...

10.30 malam

selesai kami makan, kami terus ke mama.. farah tdo dalam kereta.. Jadi abang yg hantarkan kipas angin kat mama... moga mama xpanas malam ni ...

Agak2 dalam jam 2 pagi, aku dapat panggilan dari adik.. hati ku berdebar2.. ku dengar suara adik perlahan..rupanya adik menangis...adik kata mama tiba2 sakit perut teramat sangat... lantas aku terus ke hospital pagi tu jugak.. mama..sian mama... ku tunggu doktor datang. ada masalah di bahagian xray.. mama kena tunggu xray sehingga jam 5 pagi.. waktu itu ramai doktor yang datang.. barulah korang semua nak sibuk..sebelum nih x.. aku faham prosedur..xsalahkan sesiapa...

Rabu, 3 Mac 2010

Pagi tuh doc kata mama kena operate... lemah lutut aku.. mama ditukarkan ke wad 8.. wad pembedahan.. sian mama.mama makin lemah... sejak itu, aku tak tinggalkan mama... pandangan mata mama lemah.. doc panggil aku.. katanya, usus mama bocor... ini berkaitan dengan kes mama dulu parut mama operate buang rahim terlekat pada usus.. Masyaallah... sian mama... patut lah mama xtertahan menanggungnya.. di saat itu, aku, adik n abg ada bersama... sempat mama kata, farah biarlah mak cik anum yg jaga..
aku tandatangan kebenaran waris dengan tangan yg terketar2.. xpe mama..moga mama sihat selepas nih... ku iring mama ke wad pembedahan...waktu itu jam 3.30 petang... aku tak henti baca yasin..moga2 pembedahan itu berjaya... mama, along sayang mama..

4 comments:

datulkisya said...

salam mak ang hospital mana fidah ? GH ke?

Zaki N Ilyia said...

sangat2 sedih..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya, moga fida tabah dan sentiasa mendoakan kesejahteraan orang tua fida disana..doa anak xkan putus sampai bila2..

Call me : kili said...

Kak Fida,

Yg b'laku adalah fitrah kita sbg manusia, apa pun kili hanya mampu merancang, Allah yg tentukan segalanya. KpdNya kita b'serah & kpdNya juga kita kembali.

Sedih sy membaca cerita kamu ini. T'amat sedih jika aku menganti diri mu skrg.

Harungi lah dgn tabah sbg insan yg b'takwa. Amin

Salam

Feeda said...

Terima kasih sahabat2ku semua..buat semua yang masih lagi dapat mendengar suara ibu bapa anda.. dengarlah..dan hargailah mereka..kerana kedua mereka tiada pengganti..