Fries punya citer

Aku bersemangat sungguh nak buat fries ala Haniz Zalikha. Tapi aku buat cara aku jer... pakai sos Frego jer.... Tapi tak singgah Tesco ke Carrefour ke..laju jer aku pegi Mini Mart kat umah aku... Aku amat yakin kat situ mana la nak ada cheese mozarella ke or yang seangkatan dgn dia...So, masuklah aku dgn Farah. Aku pesan siap-siap kat Farah..

"Farah, mama xbawa byk duit tau. Jangan ambik yang bukan2 tau" (Dalam hati dok berdoa ni).
Farah jawab, "Ye la mama, Kakak tak beli apa pun, cuma nak satu ja".
"Farah nak apa?"
"Nak naik keta mainan jer"
(Dalam hati lega...Fuh!!)

Bila masuk jer mini mart tuh, rupanya diorang dah wat renovation skit...so, barang dia aku xfamiliar ler letak kat mana...Meraban kau nak mencari barang... So apa lagi, nak mudah keja, aku tanya ler kat worker dia..

"Adik, mana ek fun fries?" 
"Ada kat belakang kak, mai saya tunjuk" (Nasib baik ikhlas tulus budak nih)
"Ok, terima kasih"

Meraban lagi nak cari sos frego...

"Adik, sos frego ada tak" (Dia pun cari jugak sampai berbinau biji mata nih)
"Tak da la kak"
"Em, xpelah...slalu ada jer..ni renovate baru tu yang akak pun xperasan tuh, xpelah...
 (Dalam kepala dok pikir nak cari barang lain)
"Adik, cheese plak kat mana??" (mesti dia dah penat ngan aku...ok..dah jumpa)

Elok jer aku nak p bayar, adik tu panggil aku...

"Kak, ni dah jumpa sos frego. Akak nak yang mana satu?"
(Aku pun tunjuklah yang mana aku nak)

Ok. Settle. Cuma xde oregano jer.. Cheese aku pakai hanyalah ala-ala chesdale jer...janji cheese kan...huhu

Pegi la kat cashier..Maybe budak2 kat situ dah perasan aku ni banyak sangat tanya n cari barang tak jumpa kan..

Ada 2 orang budak pompuan jaga cashier..

"Mak cik, mak cik nak buat apa nih?"

MAK CIK????? Hello??? sabar2... pejam mata rapat2... control2... muhasabah diri.... xpe2...

"Ni nak bakar fries ni letak sos n cheese atas dia". Jawab dengan muka yang tersenyum k...

Sorang budak lagi cakap. "ha, amik resepi baru nih..nak try ler"

Sabar je la... Tengok budak2 tu dah abih sekolah dah pun... xpe2... dimaafkan....

Layanlah pic fries ala farah yer... Lain kali nak kena wat ikut resepi asal la... Apa pun.. thanks kpd hanis zalikha...



Sebelum di bakar

Selepas di bakar


2 comments:

Akemal said...

terimalah hakikat bahwasanya along sudah di tahap makcik.. hehehe. btw nampak sedap fun fries tu. nanti buat la kat kami.. :p

Feeda said...

Tu ler pasal...hakikat hidup kan.... nak ek..nnt kita wat len..