Saat Itu..

Jam 4.00 petang, aku baru bangun dari tidur kerana terlalu letih. Sakit tekak aku makin teruk. Selsema aku juga makin menjadi-jadi.Hari ini aku ambil MC sb xsihat. Abg aku pulak sibuk pergi wat keja..patutnya dia cuti tapi nak jugak pegi kedai. Nasib baik mama ada..Leh jugak temankan aku..Aku rasa tak sedap hati..bangun ja dari tdo aku siap nak pegi mandi...Tiba2 aku rasa semacam ja...biasalah aku pun dah cukup bulan..Tunggu hari ja..tiba2 ada something yg luar biasa..blood..terkejut aku..trus je panggil mama..mama lak xbrapa nak kuat coz baru jer lepas operate perut..so still ’berpantang’..apa lagi aku trus la call abg..abg plak asyik kata, ”napa? Nak pegi hospital ka?” aku nih dok risau, kot2 aku dah nak bersalin..tapi klu ikut kat due date lambat lagi..25.6.2008...tapi hati aku memang xsenang...

Abg pun balik la amik aku..kami sempat lagi singgah kat rumah mak mentua aku..tanya pendapat la kononnya..ye la, nak tunggu ke atau trus pegi hospital...abg aku lak siap bg time lg..dia ckp tunggu la dlm pukul 6.30 kita pi hospital..sblm tuh dlm keta aku cakap kat abg aku. ”Abg, syg minta maaf byk2 la..halal mkn minum..mn tau kot satg syg bersalin ka..” abg diam ja..entah dengar entah tidak...

Sampai je kat hospital, trus pi kat kaunter pendaftaran. Staf tu ckp klu nak bersalin trus naik atas. Ambil wheelchair skali..aku kata xpayah la.. Staf tu kata ”aik, kuat lagi ka?” dia senyum jer..”xsakit pun, boleh jalan lagi”. Aku, abg, mak mentua, adik ipar aku trus pegi labour room.. ms tuh panggil staf kat kaunter labour room tuh punyalah lama...dlm setengah jam adala..abg nih tekan bell xhenti2..ye la..aku asyik merungut kat dia.. mn la staf nurse pegi pun xtahu..ramai ke kat dlm tuh yg nak bersalin.. bila staf tu datang, aku trus je msk. Dia suruh aku pegi kencing coz nak test.aku tgk darah byk kuar..lagi la gelabah aku jadinya..tp aku langsung xrasa sakit..then, doc dtg check jalan.. baru 3cm.. then dia trus cucuk jarum kat tgn..nurse tu ckp klu nk pegi jumpa suami dulu pegi la..aku pun kuar kejap, bgtau aku dah kena tahan.. selepas itu, bermula rasa segalanya.....

Setiap 2 jam doc akan dtg check jalan..kebetulan pulak jam dinding betul2 depan katil aku..aku asyik tgk jam..doc mai pecahkan air ketuban aku...hati aku semakin berdebar2..dah nak bersalinkah aku? Dah bersediakah aku? Mcm2 ada dlm kepala otak aku nih.. abg aku still ada kat luar ka? Mama aku mcmn? Doc lelaki dtg lak check jalan,tanya aku anak ke berapa? Aku jwb, ”anak sulung”. Jarum jam tu terasa lambatnya berjalan...jam dah pukul 10.30 mlm..aku dah mula rasa sakit...

Sakitnya Hanya Allah ja tahu..aku xtahu nak cerita mcmn..dgr org ckp mcm nak putus pinggang..em, bg sesiapa yg penah merasanya mungkin tahu...betapa sakitnya...sakitnya kejap lega, kejap sakit..tekak aku pulak makin terasa perit...batuk, selsema.. mata aku xlekang pandang jam. Tepat jam 2.30 pagi, aku mula rasa nak teran..nurse2 mula kerumun aku..aku xda daya n tenaga nak teran..aku asyik minta air je..nurse bg skit dlm 2-3 titik..aku cuba lagi..still xkuar lagi..cuba lg..lagi n lagi...xboleh jugak..smp suatu ketika aku mula rasa give up...nurse2 makin kuat bagi semangat kat aku..”adik kuat lagi..tak kesian ka klu anak kuar xnangis..nak mcm tuh ka, baca doa byk2...kuat skit...” tp still xleh jugak..diorang ckp kena panggil doc.. masa tuh ramai sungguh nurse kat depan aku tu..Aku still ingat lagi nama doc tu...Dr. Siti Munirah...kaki aku digantung...pun xleh jugak...aduh betapa seksanya...ada sorang nurse tu minta nak tolong aku, dia teka perut aku..bagi baby senang kuar..aku kata tolonglah..ms tuh aku serah diri trus kat diorang..terasa pedih pisau menghiris...

Tiba2 entah mcmn..entah bila baby kuar pun aku xtahu..tup2 dah ada kat atas perut aku..lega.....diorang suruh pegang baby, tp aku dah xterdaya..aku pegang tangan nurse tuh.. dia ckp ”adik pegang la baby, nanti jatuh...” baby still ada darah n lendir lagi...Alhamdullilah..mcm xpercaya baby aku dah kuar... diorang lap baby n letak dlm mesin oksigen tuh..aku dgr suara baby aku nangis...syahdunya...meleleh air mata aku......anak mama..ni ka anak mama yg dlm perut td tuh....ms tuh ade sorang nurse yg sdg sibuk ’menjahit’...

Terasa lega cos sempat juga aku tgk anak aku...aku sgt2 bersyukur... Yg paling happy, abg aku..mn taknya, birthday anakku sama ngan birthday suami aku... sblm nih penah jugak dia berdoa, minta aku bersalin 9.6..akhirnya..


Anakku Norfarah Dila Binti Mohd Faisol....Lahir pada 9.6.2008, Jam 3.20 a.m.


No comments: