Ramadhan Tahun Ini...

Assalamualaikum,

Hari ini adalah hari terakhir Ramadhan... Esok dah masuk Syawal... Pasti ramai yang gembira menyambut kemenangan berpuasa di bulan Ramadhan... Moga keberkatan akan menambahkan lagi iman kita semua..aminn...

Ramadhan kali ini bagi aku agak suram... tanpa mama di sisi memang lain rasanya... Memang tak sangka, tahun lepas adalah Ramadhan yang terakhir buat mama... Bagi kita yang masih hidup ni, muhasabahkan lah diri masing-masing..Mana tahu, mungkin kali ini juga yang terakhir buat kita... Hanya Allah saja yang tahu...

Bukan bagi aku ianya tidak bermakna langsung... Aku belajar menjadi ibu..kali ini, betul2 aku belajar menjadi seorang ibu... Mujur ada adik yang dapat membantu..Sementara nak sesuaikan diri dengan keadaan yang baru ni, banyak juga halangan dan dugaannya... Harap semua memahami... Maafkan sekiranya ada yang terasa dengan tindakan aku... Keadaan aku sendiri juga tidak menentu..maklumlah, pembawakan kali ni aku rasa agak lain.. agak teruk dari yang mula... tapi aku cuba hadapi dengan sebaik mungkin... Moga Allah melindungi kesihatan aku dan juga kandungan ini...

Mama, tahun ni xdapatla along berebut bangun nak masak nasi... kalau dulu aku harapkan mama... kali ni, aku minta tlg adik.. payah juga nak minta tlg dia nih sebenarnya... banyak sgt alasan... kadang2 xlarat nak gaduh... apa pun aku kena juga ajar dia untuk ssh... bukan aku sengaja nak menyusahkan dia..aku xnak dia bukak je mata, dah ada nasi siap nak makan jer... "Adik, bukan sengaja Along buat macam tuh.."

Aku juga dapat merasakan kehadiran mama setiap hari... mesti mama balik jenguk kami kat rumah.. Awal puasa hari tuh, Farah ada bgtau cakap mama balik.. dia bukan main seronok lagi... bila aku tanya pada dia, mak buat apa, dia jawab kata mak sembahyang... Untknya farah dapat tgk mama... kalau boleh, along pun nak tgk mama jugak... setiap hari aku tanya farah, "hari ni mak balik tak?" kadang2 ada kadang2 tak..bila tanya, tok wan balik juga tak? dia jawab tak..maybe dia tak kenal tok wan dia...tapi kadang2 dia juga ada sebut "Ayah"...dgn tiba2 ja...

Mama, along doakan mama n ayah bahagia di sana... di tempatkan dengan orang2 yang beriman.. ini saja yang mampu along beri..doa buat mama n ayah setiap hari... Untung mereka2 yang masih ada mak n ayah... jangan lupa tau korang minta ampun byk2 raya nih..jgn malu n segan nak ucap maaf... Sayangilah family anda....




No comments: